Vilkår for brug af returlabel
Generelle vilkår og betingelser
Du bærer selv ansvaret for dine varer under transporten til os, også selvom din returlabel er udstedt af os, så hvis varerne bliver beskadiget eller bortkommer under transporten, bærer du ansvaret for evt. værdiforringelse eller -tab. Vi vil hjælpe dig med at indgive en reklamation til PostNord i disse tilfælde, hvorefter de vil afgøre, om de vil dække skaden eller tabet. Hvis PostNord ikke dækker, kan skaden eller tabet blive fratrukket i din retursag.
Din returlabel skal placeres på pakkens største flade.
Hvis den originale emballage ikke er beskyttet ordentligt, kan det medføre en værdiforringelse af varen som helhed, og dette vil blive fratrukket dit returbeløb. Se vores anbefalinger til korrekt pakning/emballering længere nede på siden, for at undgå værdiforringelse af dine varer.
En returlabel kan kun anvendes én gang. Anvendes den samme returlabel flere gange, kan det medføre forsinkelser eller at forsendelsen bortkommer.
Hvis du som kunde printer og bruger den samme label flere gange, vil der blive pålagt en ekstra udgift på 100,- pr. pakkelabel og 400,- pr. pallelabel.
Ved returpakker på over 3 meter (fx. tagrender og rør) skal du selv booke din returnering hos et fragtfirma, da vi ikke kan tilbyde labels til returnering af varer af den størrelse. Du kan forventes en fragtpris på op til 1.800,-.
Vær opmærksom på, at hvis du oplyser ukorrekte mål ved din returnering (fx tagrender på 6 meter der bookes som 3 meter), og chaufføren tager varerne med, vil du blive pålagt et gebyr på op imod 3.000 kr. pr. pakke, der ikke overholder betingelserne.
Ved returnering af paller skal du fastgøre alle varer til pallen for at mindske risikoen for tab af varer under transporten.
Paller skal stå klar til afhentning på den valgte dato, som indtastes når du bestiller din returlabel. Hvis pallen ikke er klar til afhentning på den valgte dato, pålægges der et ekstra gebyr på 400,- for forgæves forsøgt afhentning.
Paller skal stå på et kørefast underlag fuldt forbundet til vejen, så de kan afhentes med en palleløfter. Hvis det ikke er muligt at afhente en palle på grund af uegnet underlag, kan chaufføren nægte at tage pallen med, og der pålægges et ekstra gebyr på 400,- for forgæves forsøgt afhentning
Hvis pallen sættes klar til afhentning udendørs, er evt. skader på varerne på eget ansvar. Paller bør altid stå overdækket for at beskytte mod dårligt vejr, tyveri, hærværk og skader.
Hvis en palle ikke afhentes til aftalt tid på grund af udfordringer der skyldes transportøren, sørger vi for en ny afhentning, hvis du blot kontakter vores kundeservice.
Priser
Returlabels til almindelige pakker koster 50,- pr. label. Pakkelabels kan bruges til mindre varer, som kan tåle en maskinel håndtering. Vær opmærksom på at pakke dine varer godt ind, så pakken kommer frem uden skader.
Returlabels til paller koster 400,- for den første palle og derefter 200,- pr. ekstra palle. Pallelabels skal bruges til større og/eller skrøbelige varer, som ikke kan tåle en maskinel håndtering, og kræver en manuel håndtering af transportøren. Vær opmærksom på at fastgøre alle varerne til pallen, så de ikke falder af under transporten.
Anbefalinger til emballering
Brug en ydre emballage: Vælg en ydre kasse, der passer til produktet du ønsker at returnere, som beskytter varens originale emballage. Hvis en tidligere emballage genbruges, skal alle gamle labels være fjernet.
Beskyt indholdet: Pak indholdet forsvarligt ind, så det er beskyttet under transporten. Brug f.eks. fyldemateriale som bobleplast, aviser eller skumplast for at undgå, at indholdet bevæger sig rundt og bliver beskadiget.
Tætn kassen: Sørg for, at kassen er lukket tæt. Brug tape, og luk eventuelle åbninger eller sprækker, så indholdet ikke falder ud.
Påsæt label: Hele returlabelen skal være synlig, der må ikke sættes bånd, tape eller lignende hen over stregkoden og stregkoden må ikke bukkes om hjørner.
Hvis den originale emballage ikke er beskyttet ordentligt og tager skade, kan det medføre en værdiforringelse af produktet som helhed, og denne værdiforringelse vil blive fratrukket dit returbeløb.
Ved returnering af skrøbelige varer som eks. porcelænsprodukter, anbefales det at returnere på en pallelabel.
Ved returnering af en palle skal du fastgøre alle varer til pallen for at mindske risikoen for tab af varer under transporten.
365 dages udvidet returret
Bestiller du 365 dages udvidet returret gælder dette kun, hvis den bestilles sammen med ordren, det vil sige den kan ikke bestilles efterfølgende. 365 dages udvidet returret skal stå på samme bestillingsbekræftelse som den vare man efterfølgende vil returnere.
Du har 14 dages fortrydelsesret på tilkøbet af 365 dages udvidet returret. Fristen løber fra modtagelse af din ordre. Ønsker du at få krediteret den udvidet returret, skal du give besked om fortrydelsen til logistik@greenline.dk
Hvis du fortryder hele dit varekøb indenfor 14 dage, ophører aftalen om udvidet returret også.
Vi tilbagefører pengene til samme kort, som du benyttede ved købet.
Vilkår for 365 dages udvidet returret
Tilkøbsprodukt og anvendelse
Udvidet returret gælder kun for privatkunder. Brug af den udvidede returret på 365 dage er et tilkøbsprodukt, der kræver specifik opfyldelse af betingelserne heri. For at gøre brug af denne service skal varen opfylde visse krav som beskrevet nedenfor. Den udvidede returret påvirker eller begrænser ikke din lovbestemte fortrydelsesret, som er beskrevet under afsnittet ‘Fortrydelsesret’.
Tilstand af produkt og emballage
Ved returnering skal varen være i 100% original og uskadet emballage. Dette indebærer, at emballagen ikke må have spor af støv, snavs, mærker eller anden markering. Produktet selv må ikke bære præg af at have været samlet, forsøgt monteret eller håndteret forkert, da dette kan betragtes som misligholdelse og føre til tab af returret. F.eks. hvis produkter er lagt forkert retur i kassen og det kan være skyld i skjulte skader som kan opstå uden en transport.
Indeholder ordren varer der er datostemplet, skal de være Greenline i hænde senest 30 kalenderdage før produktets udløb.
Forseglede varer
Hvis en vare er forseglet, må denne forsegling ikke være brudt ved returnering. Det samme gælder for forseglede poser. Produktet må ikke have mangler eller anden misligholdelse, der ville gøre det ufuldstændigt eller usælgeligt.
Krav for anvendelses af den udvidet returret
Overtrædelse af ovenstående betingelser kan medføre tab af retten til at benytte den udvidede returret på 365 dage.
Praktisk information
Det skal bemærkes, at denne udvidede returret er et tilkøbsprodukt. Hvis du ønsker at udnytte denne returret, skal du give meddelelse om din fortrydelse senest 365 dage efter modtagelse af ordren. Efter meddelelsestidspunktet har du yderligere 14 dage til at returnere varen.
Ingen fortrydelsesret
Følgende køb kan ikke fortrydes: Levering af varer, som er fremstillet efter dine specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
Varens stand, når du sender den retur
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Du kan med andre ord prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må ikke tage den i egentlig brug.
Hvis varen er prøvet udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.
Vi anbefaler, at du pakker varen ind i en ydre forsendelsesemballage for at beskytte varen og den originale emballage, mest muligt. Hvis den originale emballage mangler, eller er helt eller delvis skadet, kan dette medføre en værdiforringelse af varen.